Czym jest pedagogika waldorfska?
Pedagogika waldorfska – zwana też steinerowską – to model nauczania odmienny od szkolnictwa tradycyjnego opierający się na wspieraniu dziecka w rozwoju, a nie jego wychowaniu. Stworzył ją na początku XX wieku Rudolf Steiner – filozof, literat, architekt i wizjoner.
W tej metodzie zadaniem pedagogów jest stworzenie dziecku jak najlepszych warunków do indywidualnego rozwoju. To nie dziecko ma się dostosować do myślenia dorosłych, ale dorośli powinni zrozumieć myślenie każdego dziecka i dostosować do niego swoje podejście. Dziecko jest podmiotem w procesie wychowania i nauczania, a podstawą podejścia steinerowskiego jest szacunek do dziecka, jego indywidualność i wolność. Z zakresu pedagogiki waldorfskiej istnieje wiele publikacji, które wyjaśniają założenia tego nurtu. Z pewnością będzie to bardzo ciekawa także dla rodziców dzieci, którzy chcą zgłębić indywidualne tajemnice rozwoju dziecka.
Rudolf Steiner twierdził: „Dorosły człowiek o tyle może być nauczycielem dziecka, o ile dziecko może być jego nauczycielem”.
Charakterystyka pedagogiki waldorfskiej
Poniżej przedstawiamy główne założenia pedagogiki steinerowskiej:
- Dziecko należy postrzegać całościowo, wspierać je oraz wspomagać jego rozwój jednocześnie na trzech poziomach: w sferze myślenia, uczuć i woli działania.
- Maluch poznaje świat i uczy się całym ciałem, a nie tylko umysłem. Zdobywa wiedzę przez praktyczne działanie (prace ręczne, prace z drewnem, pielęgnacja ogrodu, garncarstwo, pieczenie chleba), twórczą zabawę oraz zajęcia artystyczne (malowanie, rysowanie, śpiewanie, gra na instrumentach, sztuka ruchu – zabawy ruchowe).
- Zabawa jest najważniejszą działalnością dziecka. Rozwija poprzez nią: fantazję, aktywność, siłę twórczą, inicjatywę, uczucia wyższe i pozytywny stosunek do świata. Sposób zabawy w dzieciństwie ma znaczący wpływ na życie w dorosłym świecie.
- Podstawowym sposobem poznawania świata jest przykład i naśladowanie oraz rytm i powtarzanie.
- Ważnym aspektem jest kontakt z przyrodą, harmonia i spokój, dbanie o rozwój fizyczny dzieci oraz zmysłowe poznawanie świata.
- R odzice współpracują z przedszkolem , uczestniczą: w organizowaniu świąt i pracach porządkowych, w podejmowaniu decyzji dotyczących przedszkola oraz w cyklicznych spotkaniach i wykładach.
- Wystrój przedszkola jest utrzymany w pastelowych kolorach. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i pozwala na wyciszenie. Zabawki wykonane są z naturalnych materiałów i w większości są dziełem rodziców i nauczycielek.
Przeczytaj także: Metoda Reggio Emilia w przedszkolach i szkołach – na czym polega?
W jakich krajach stosowana jest pedagogika waldorfska?
Pedagogika waldorfska wykorzystywana jest w 75 krajach. Najwięcej szkół działających według założeń edukacji waldorfskiej jest w: Niemczech, Szwajcarii, Holandii, krajach skandynawskich i USA.
Na przykład cała edukacja powszechna w Finlandii opiera się na podstawach pedagogiki waldorfskiej i jest uznawana za najefektywniejszy system edukacji na świecie.
Szkoły waldorfskie stoją otworem dla wszystkich dzieci. Dzieci są do nich przyjmowane po rozmowie kwalifikacyjnej. Nauka trwa do ukończenia 21. roku życia i jest podzielona na trzy 7-letnie okresy:
- do 7. roku życia – nauczanie przedszkolne,
- od 7. do 14. roku życia – szkoła podstawowa,
- od 14. do 21. roku życia – liceum.
Istnieją placówki całkowicie oparte na metodzie waldorfskiej, jak i te, które się tą metodą inspirują.
W 2019 roku na świecie było ponad 1200 waldorfskich szkół i 2000 przedszkoli. Ich absolwentami są, m.in.: premier Norwegii Jens Stoltenberg , minister rządu Finlandii Peka Haavisto, aktorzy – Sandra Bullock , Jennifer Aniston, Rutger Hauer.
Przeczytaj także: Przedszkole Montessori – jak wychowuje dzieci? Wady, zalety, lista przedszkoli Montessori w Polsce
Nauka w szkołach waldorfskich a klasyczne nauczanie
Szkoła waldorfska funkcjonuje zupełnie inaczej niż tradycyjna – zarówno pod względem metodyki nauczania, filozofii, podejścia do ucznia, jak i stosowanych zasad.
Podstawowe różnice w stosunku do klasycznego nauczania:
- W przedszkolach dzieci nie są dzielone na grupy wiekowe , młodsze uczą się razem ze starszymi. Nie ma nauki pisania i czytania, dzieci edukują się przez zabawę, a nie w ciszy przez skupienie i koncentrację.
- W szkole waldorfskiej nauczanie przedmiotów ścisłych rozpoczyna się w wieku 12–14 lat. Dzieci uczone są w blokach tematycznych podzielonych na tygodnie, a nie kilku przedmiotów naraz. Nie ma podręczników, treści edukacyjne przekazywane są tylko raz, a nie cyklicznie, a klasę prowadzi jeden nauczyciel.
- Nie ma ocen, sprawdzianów, drugoroczności. Szkoła działa bez stresu, presji i wymagań, wola dziecka nie jest tłumiona. Wychowanie bazuje na naśladowaniu, a nie na nakazach i zakazach.
- Wspiera się rozwój myślenia. Nauka odbywa się przez doświadczenie, a nie uczenie się na pamięć.
- Liczy się rozwój osobisty , a nie konkurencja czy ambicje.
- Szkoła jest płatna – w przeciwieństwie do szkoły publicznej.
Wady i zalety pedagogiki waldorfskiej
Jak każdy system nauczania, tak i ten ma swoje zalety i wady.
Najważniejsze zalety:
- empatyczne podejście,
- komfort psychiczny dziecka,
- wspieranie rozwoju,
- rozbudzanie kreatywności,
- indywidualne podejście,
- okazywany szacunek,
- brak przymusu i nakazów,
- stały kontakt z psychologiem i logopedą,
- małe klasy.
Główne wady:
- brak dyscypliny,
- trudności w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych,
- odkładanie nauk ścisłych „na później”, do wieku 12–14 lat,
- nauka pisania i czytania w wieku 7–8 lat,
- brak przystosowania do współczesnych realiów,
- mała atrakcyjność zabawek,
- nie poprawia się błędów,
- wysokie czesne.
Pedagogika waldorfska w Polsce
Waldorfskie przedszkola i szkoły funkcjonują w Polsce od początku lat 90. XX wieku, a obecnie działa:
- 6 szkół waldorfskich,
- 9 przedszkoli waldorfskich,
- 11 przedszkoli funkcjonujących z inspiracji pedagogiki waldorfskiej.
Placówki te znajdują się w: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Olsztynie, Bielsku-Białej, Grudziądzu i Wieliczce. Są one zrzeszone w Związku Szkół i Przedszkoli Waldorfskich w Polsce (ZSPWP).