Mamazone

Psycholog dziecięcy: kiedy udać się z dzieckiem do psychologa, ADHD, autyzm

4 stycznia 2022
(pierwsza publikacja: 14 grudnia 2021)
Halina Anders
Halina Anders
Halina Anders

pedagog

Choć dzieci w grupie przedszkolnej są w tym samym wieku, ich poziom rozwoju może być różny. Zdarza się, że zachowanie maluchów odbiega od normy przyjętej dla danej grupy wiekowej. Jakie sygnały są niepokojące?
Psycholog dziecięcy: kiedy udać się z dzieckiem do psychologa, ADHD, autyzm
Fotolia

Zadania nauczyciela

Obserwacja sposobów zachowania dzieci należy do obowiązków nauczycieli. Oceny zachowania przedszkolaków dokonuje się na podstawie specjalnie przygotowanych arkuszy obserwacyjnych, które są dostosowane do wieku dzieci - obserwacje dotyczą funkcji poznawczych, myślenia, mowy oraz emocji.

Na podstawie danych zgromadzonych w arkuszu nauczyciel określa poziom rozwoju dziecka (umiejętności) oraz poziom socjalizacji. Jeżeli z obserwacji nauczyciela wynika, że dziecko nie osiągnęło oczekiwanego w jego wieku poziomu, bądź znacznie od niego odstaje, to za zgodą rodziców kieruje się malucha do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która działa w każdym większym mieście.

Bez zgody rodziców nie ma możliwości postawienia diagnozy przez specjalistę. Nauczyciel najpierw w rozmowie z rodzicem informuje go o problemach i trudnościach jakie wykazuje dziecko oraz proponuje rodzinie wizytę w poradni. Termin wizyty w poradni umawia nauczyciel - wypisuje przy tym opinię, w której wymienia wszelkie zaobserwowane przez siebie niedociągnięcia i zaburzenia. To, czy dziecko ostatecznie trafi do poradni, zależy od decyzji rodziców.

Badania w poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zatrudnia m.in. psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów. Wszystkie zaburzenia, nawet związane ze wzrokiem lub słuchem, są najpierw sprawdzane w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Jeśli dziecko ma np. problemy z dzieleniem wyrazów na sylaby, specjalista w poradni ocenia (na podstawie badania audiometrycznego), czy przyczyną są zaburzenia związane ze słuchem fizjologicznym czy ze słuchem fonematycznym.

W Poradni Psychoologiczno-Pedagogicznej dziecko jest poddawane testom, dzięki czemu można ustalić poziom braków, jaki wykazuje. Na podstawie wyników testów określa się rodzaj terapii i ćwiczeń, które będą prowadzić rodzice i nauczyciele. Współpraca rodziców i nauczycieli jest bardzo ważna - po otrzymaniu wyników poradnia przekazuje rodzicom opinię. Rodzic może, choć nie musi, udostępnić ją nauczycielom przedszkolnym. Jest to o tyle ważne, że przedszkola same prowadzą zajęcia wyrównawcze - zgodnie z zaleceniami poradni.

Gotowość szkolna

6-latki są badane pod kątem gotowości szkolnej. Jeśli poziom ich umiejętności (umiejętność czytania, liczenia) znacznie odbiega od normy, to zaleca się rodzicom odroczenie od obowiązku szkolnego. Równocześnie prowadzi się z dzieckiem terapię zajęciową (zajęcia wyrównawcze) niwelującą istniejące braki. Rodzic ma prawo odmówić odroczenia obowiązku szkolnego, ale praktyka pokazuje, że chociaż dziecko idzie do szkoły, później i tak wraca do poradni.

ADHD

Coraz częściej dzieci w wieku przedszkolnym mają duże kłopoty z koncentracją uwagi, są niespokojne, nie potrafią usiedzieć na miejscu. Za tym idą kłopoty wychowawcze (w przedszkolu i w domu) oraz kłopoty z nauką. Dzieci, które w przedszkolu są nadpobudliwe i wykazują zaburzenia koncentracji uwagi, kieruje się (za zgodą rodziców) do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu wykluczenia ADHD.

ADHD to zespół nadpobudliwości psychoruchowej powiązany z deficytem uwagi. Do symptomów ADHD należą:

  • zaburzenia uwagi (dzieci są skoncentrowane w małym stopniu),
  • impulsywność (kierują się w zachowaniu chwilowym bodźcem),
  • hiperkinezja (wykazują wysoki poziom aktywności),
  • emocjonalna labilność (popadają w szybkie zmiany nastroju),
  • kłopoty w kontaktach z rówieśnikami (często wywołują konflikty).

Jeśli psycholog stwierdzi ADHD, wtedy wysyła dziecko do Poradni Zdrowia Psychicznego. Rozpoznanie ADHD oznacza konieczność poddania dziecka terapii. Dzieci z ADHD są leczone farmakologicznie i poprzez indywidualną terapię psychologiczną. Dzieci z ADHD są na ogół bardzo inteligentne, jednak rozpoczęcie terapii jest o tyle ważne, że zaburzenia uwagi i koncentracji mają duży wpływ m.in. na odnoszenie sukcesów w szkole.

6 mitów o ADHD

Autyzm

Dzieci z autyzmem zachowują się, jakby żyły w swoim własnym świecie. Autyzm u dzieci przedszkolnych przejawia się poprzez:

  • wycofanie z życia grupy (dziecko nie uczestniczy w zabawach, nie bawi się z innymi dziećmi)
  • odosobnienie dziecka (dziecko przebywa w swoim towarzystwie, nie rozmawia z pozostałymi dziećmi)
  • brak kontaktu wzrokowego (dziecko nie utrzymuje kontaktu wzrokowego w czasie rozmowy)

W przypadku podejrzewania przez nauczyciela autyzmu również bardzo ważna jest rozmowa z rodzicami. Jeśli rodzic wyraża zgodę, dziecko kierowane jest do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, zaś później do Poradni Zdrowia Psychicznego. Tam specjaliści dobierają terapię zgodnie ze stopniem intensywności objawów choroby (autyzm może występować w lżejszej lub cięższej postaci).

Rodzice i nauczyciele

Do obowiązków nauczycieli należy obserwacja dzieci i wykrywanie ewentualnych zaburzeń. Nauczyciel musi poinformować rodzica o tym, że dziecko ma trudności i na czym te trudności polegają. Jednak zgodę na wizytę dziecka i badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej musi wyrazić rodzic. Jeśli rodzic po wizycie w poradni udostępni nauczycielowi opinię specjalisty, wtedy nauczyciele w przedszkolu będą mieli szansę przystąpić do reedukacji dziecka, prowadząc z nim odpowiednie zajęcia wyrównawcze. Rodzice jednak nie mają takiego obowiązku - wszystko zależy od ich dobrej woli.

Przeczytaj, zanim stwierdzisz, że masz trudne dziecko.

Opublikowano: 14 grudnia 2021
Aktualizacja: 4 stycznia 2022

Więcej na ten temat