Zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka – jakie wybrać zajęcia dla dziewczynki i chłopczyka?

Zapisanie przedszkolaka na zajęcia dodatkowe przynosi dużo korzyści: zapewnia maluchowi świetną rozrywkę, umożliwia poznanie nowych przyjaciół, wspiera rozwój i pozwala wyładować energię. Pytanie tylko, które wybrać – basen, balet, karate, a może angielski? Oto kilka ważnych wskazówek.

Jakie zajęcia dodatkowe są w przedszkolu?

Każda placówka przedszkolna ma w swojej ofercie szeroki pakiet zajęć dodatkowych dla dzieci. Najczęściej oprócz zajęć podstawowych, w ofercie możemy znaleźć: zajęcia logopedyczne, balet, zajęcia taneczne, szachy, zajęcia sportowe, zajęcia plastyczne i teatralne, basen, ceramikę.

Przed dokonaniem wyboru należy sobie postawić pytania:

  • co nasze dziecko lubi robić?
  • co je najbardziej interesuje?

Trzeba także pamiętać, by nie przeciążyć malucha nadmiarem zajęć. Często bowiem rodzice szukają zajęć jeszcze poza przedszkolem, zapisując dzieci do klubów, ognisk, domów kultury, do szkoły baletowej, na karate, judo i inne.

Dzieci spędzają każdy dzień bardzo aktywnie. Kiedy uczęszczają do przedszkola, biorą udział w wielu zajęciach organizowanych i prowadzonych przez nauczyciela wychowawcę, ale także w zajęciach dodatkowych, prowadzonych przez instruktorów. Są niezmiernie zajęte i każdą wolną chwilę chciałyby wykorzystać na zabawę. Pamiętajmy o tym.

Przeczytaj też: Jaki sport dla przedszkolaka?

Zajęcia ogólnorozwojowe (zajęcia edukacyjne i inne obowiązkowe) prowadzone przez wychowawców odbywają się każdego dnia zgodnie z planem miesięcznym. Można się z nim zapoznać, ponieważ najczęściej jest on wywieszony na tablicy przy sali. Każde zajęcia zawierają wiele elementów dydaktycznych (plastycznych, ruchowych i muzycznych). To właśnie w trakcie tych zajęć realizowany jest program przedszkola, zawierający zagadnienia ogólne, ale także zagadnienia związane z kształtowaniem pojęć matematycznych, przygotowania najmłodszych dzieci do nauki pisania i czytania.

Na czym polegają zajęcia podstawowe i te dodatkowe proponowane w przedszkolu?

Co to są zajęcia podstawowe w przedszkolu?

Zajęcia podstawowe to te, które prowadzone są obowiązkowo dla wszystkich dzieci. Najczęściej należą do nich: język angielski, rytmika i gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy. Prowadzą je instruktorzy specjalnie zatrudnieni w przedszkolu, mający do tego odpowiednie przegotowanie i doświadczenie.

  • Zajęcia z języka angielskiego odbywają się najczęściej 2 razy w tygodniu w grupach młodszych (3-, 4-latki) i 4 – 5 razy w tygodniu w grupach starszych (5-6 latki). Trwają pół godziny. Dzieci poprzez naturalne obcowanie z językiem, którym posługuje się lektor, uczą się słówek, zwrotów. Lektor wykorzystuje obrazki, rekwizyty. Opowiada różne historyjki, uczy piosenek. Dzieci w ten sposób łatwiej przyswajają wiedzę, szybciej się uczą.
  • Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy polega na poprawie sprawności i wydolności fizycznej dziecka oraz monitoringu korekcji wad postawy ciała. Zajęcia wpływają na podniesienie sprawności fizycznej dzieci i koordynacji ruchowej. Zajęcia prowadzone są najczęściej w specjalnie do tego przeznaczonej sali, w której znajdują się sprzęty do ćwiczeń, materace, drabinki. Dzieci ćwiczą na boso.
  • Zajęcia rytmiczne odbywają się przy pianinie, dzieci uczą się różnych piosenek, ale także uczestniczą w zabawach ruchowych, uczą się rozpoznawać rytm, barwy dźwięków i ich natężenie. Na rytmice dzieci uczą się także, jak wyrazić muzykę ruchem, rozwijają poczucie rytmu, a także improwizują przy muzyce.

Zajęcia podstawowe wypełniają dzieciom wiele czasu w przedszkolu, dlatego przed wyborem kolejnych należy to dobrze przemyśleć.

Jakie dodatkowe zajęcia dostępne są w przedszkolach?

Taniec, balet, zajęcia sportowe – to zajęcia dla dzieci, które szczególnie lubią muzykę czy sport. Poprzez uczestnictwo w nich mogą doskonalić swoje umiejętności i rozwijać talenty.

  • Zajęcia szachowe najczęściej wybierają dzieci o ścisłym umyśle, wymagają one bowiem skupienia, chwili zastanowienia. Dzieci uczą się gry w szachy, podstawowych ruchów na szachownicy, planowania strategii gry. Rozgrywają między sobą turnieje. Gra w szachy uczy cierpliwości, skupienia uwagi i wycisza.
  • Ceramika to także ulubione zajęcia dzieci. Przedszkolaki mają tam bowiem możliwość lepienia z gliny. Prace zabierane są do pracowni ceramicznej, później można je pomalować szkliwem, następnie ponownie wypala się je w piecu i w końcu oddaje dzieciom, które mogą je zabrać do domu. Przedszkolaki uczą się staranności, uwagi i kształtują poczucie piękna i estetyki. Zajęcia prowadzą artyści plastycy.
  • Zajęcia teatralne to także ciekawa forma wyrażania dziecięcych emocji – poprzez grę na scenie. Dzieci uczą się pokazywania ciałem i mimiką uczuć, stanów, emocji. Poznają, na czym polega gra aktorska, jakie są formy teatralne. Poznają rodzaje teatru: teatr lalek, aktora, marionetek, mimów.

Opisane powyżej zajęcia z reguły nie są obowiązkowe. Jeśli nasze dziecko da nam znać, że szczególnie podoba mu się coś i bardzo chciałoby brać w tym udział, możemy się na to zgodzić. Obserwujmy je jednak, pytajmy, rozmawiajmy z instruktorem, czy zainteresowanie nie spadło, czy dziecko coś wynosi z zajęć, czy w pełni wykorzystuje czas na nie przeznaczony.

Jeśli otrzymujemy od malucha sygnały, że zajęcia mu się nie podobają, że się nudzi, zorientujmy się, co naprawdę jest przyczyną takiego zachowania dziecka. Ważne jest to, by go nie przeciążyć i nie spowodować nadmiarem propozycji, że się zniechęci.

Zanim zdecydujemy się zapisać przedszkolaka na jakieś zajęcia dodatkowe dla dzieci, dobrze to przemyślmy, porozmawiajmy z maluchem, obserwujmy, czym się interesuje. Pamiętajmy także, by po powrocie do domu miało jeszcze czas i chęć na zwykłą zabawę, której w tym wieku również bardzo potrzebuje.

Nauka języków obcych w przedszkolu – tak czy nie?

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy zajęcia językowe będą odpowiednie dla przedszkolaka, to śmiało możesz je porzucić. Istnieją bowiem aż trzy ważne argumenty „na tak”:

  • Znajomość języka obcego otwiera nowe możliwości

Znajomość języka obcego jest w dzisiejszych czasach bardzo ważna. Angielski otacza nas na każdym kroku, a i w pracy nierzadko wymaga się już znajomości nie jednego, a co najmniej dwóch obcych języków. Nie chodzi jednak tylko o życie zawodowe. Znajomość języka, przede wszystkim języka angielskiego, otwiera nowe możliwości. Młody człowiek, który posługuje się nim biegle, z większą łatwością wyjedzie za granicę w celu poznawania świata czy realizowania pasji.

  • Im wcześniej, tym lepiej

Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się języka obcego o wiele szybciej niż dorośli. Nie mają w sobie barier, nie boją się ośmieszenia, błyskawicznie pojmują, że język służy do komunikacji. Ich umysł jest plastyczny i chłonny, co powoduje, że uczą się języka obcego niemal tak łatwo jak ojczystego. Co również bardzo ważne, aparat mowy u przedszkolaków jest jeszcze bardzo elastyczny, dlatego świetnie radzą sobie one z opanowaniem systemu fonologicznego.

  • Nauka w tak młodym wieku to świetna zabawa

Zajęcia dla najmłodszych przeprowadzane są zazwyczaj w formie atrakcyjnej zabawy, dlatego maluchy bardzo chętnie w nich uczestniczą. Udowodniono wielokrotnie, że nauka przez zabawę najbardziej sprzyja powstawaniu nowych synaps w mózgu – umysł „daje z siebie wszystko”, ponieważ dziecko jest żywo zainteresowane danym przedmiotem.

Uwaga! Należy wyraźnie podkreślić, że nauka języka obcego musi przebiegać w formie zabawy. Maluch nie powinien być oceniany, sztywno testowany ze znajomości słówek czy krytykowany. Dobre zajęcia to takie, podczas których zachęca się dziecko do rozmawiania po angielsku (metoda „zanurzenia w języku”, przyzwalająca na liczne błędy), przegląda się z nim angielskie książeczki oraz śpiewa obcojęzyczne piosenki.

Talent – rozwijaj go od najmłodszych lat

Czy u dziecka 3-, 4- czy 5-letniego można już zauważyć wyraźny talent? Czasami tak (np. okazuje się, że pięciolatek zaskakująco świetnie radzi sobie na korcie tenisowym) i wówczas jak najbardziej warto wspierać właśnie tę konkretną dziedzinę.

Zazwyczaj jednak talenty nie są jeszcze widoczne, można natomiast zaobserwować pewne preferencje – humanistyczne albo analityczne. To właśnie te preferencje powinny stanowić dla rodziców informację, na jakiego rodzaju zajęcia warto zapisać malca.

  • Predyspozycje humanistyczne

Dzieci z predyspozycjami humanistycznymi zazwyczaj bardzo szybko zaczynają mówić, mają też ogromną wyobraźnię – opowiadają nie do końca wiarygodne historie, kochają wszelkiego rodzaju bajki. Spora część takich dzieci uwielbia rysować i malować. Mały humanista nie będzie natomiast przepadał za układaniem klocków (zwłaszcza tych nieco bardziej skomplikowanych) i puzzli, czyli aktywności wymagających skupienia uwagi.

Idealnymi zajęciami dodatkowymi dla takiego dziecka będą zajęcia teatralne, plastyczne lub muzyczne. Warto z nim również chodzić do biblioteki na wspólne czytanie.

  • Predyspozycje matematyczne

Maluch z predyspozycjami analitycznymi, w przeciwieństwie do wcześniej opisanego kolegi, będzie uwielbiał puzzle, klocki i zabawki, które można rozkładać i dokładnie poznawać. Mały analityk szybko odnajdzie się w świecie cyfr i będzie cechował się dużą dokładnością. Z drugiej strony, takie dziecko późno może zacząć mówić i z całą pewnością nie będzie zachwycone wizją kolorowania czy lepienia z plasteliny.

Dziecko z predyspozycjami matematycznymi z pewnością świetnie odnajdzie się na zajęciach z robotyki (dla maluszków) czy modelarstwa, z pewnością spodobają mu się również eksperymenty.

Ruch – najważniejszy w rozwoju dziecka

Niezależnie od tego, jakie predyspozycje przejawia dziecko, warto zapisać je na zajęcia dodatkowe, na których będzie miało dużo ruchu. Może to być: basen, piłka nożna, tenis, jazda konna, balet, aikido, gimnastyka – wyboru powinien dokonać już sam zainteresowany.

Co więcej – jeśli chcesz zapisać malca na tylko jedne zajęcia dodatkowe i wahasz się np. między zajęciami plastycznymi a basenem, to zdecydowanie wybierz to drugie. Ruch jest tak ważny, ponieważ:

  • Pozytywnie wpływa na ciało

Dzięki niemu rosnące mięśnie, kości i stawy stają się mocniejsze, komórki ciała są lepiej dotlenione i odżywione, wzmacnia się serce, zwiększa pojemność płuc i kształtuje odporność. Ruch sprawia również, że zmniejsza się ryzyko nadwagi. Warto pamiętać, że problem nadprogramowych kilogramów występuje już aż u co piątego polskiego dziecka.

  • Sprzyja rozwojowi emocjonalnemu

Dziecko, które bierze udział w zajęciach sportowych, uczy się akceptować porażki i kontrolować emocje, ćwiczy też cierpliwość w pracy nad wymarzonym celem.

  • Sprzyja rozwojowi społecznemu

Praca w grupie, konieczność współpracy, zdrowe konkurowanie, radość, poznawanie nowych osób – wszystko to sprawia, że malec nabiera niezbędnych umiejętności społecznych.

współpraca: Agnieszka Krakowiak, pedagog

Bibliografia

 
  1. Sobkowiak, „Jak wspierać rozwój przedszkolaka? ”wyd. Edgard, 2019
  2. Gray, „Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?”, wyd. MIND, 2015
  3. Stern, „Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu”, wyd. Element, 2017
Opublikowano: ; aktualizacja: 07.07.2023

Oceń:
0.0

Karolina Wojtaś

Karolina Wojtaś

Psycholog

Karolina Wojtaś – psycholog, redaktor. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, interesuje się między innymi komunikacją interpersonalną oraz psychologią rodziny. Autorka dziesiątek artykułów ułatwiającym czytelnikom zrozumienie mechanizmów psychologii i wprowadzenie ich we własne życie.

Komentarze i opinie (0)

Może zainteresuje cię

Nie tylko przedszkole

 

Dlaczego dzieci kłamią? Co robić, gdy dziecko kłamie?

 

Koronawirus w przedszkolu – jak rozmawiać z dzieckiem o zagrożeniach?

 

Wymyślony przyjaciel

 

Co robić, gdy dziecko nie chce spać?

 

Kaczka Dziwaczka – Jan Brzechwa

 

Złe dzieci dobrych rodziców

 

Na przekór ponurym porankom